Iga teatud aja tagant võid tunda, et oled lihtsalt nii väsinud, et peale lõunat kiilub mõistus kokku ja tekib tahtmine teha üks väike uinak. Tihtipeale tuleb selline väsimus just sellisel ajal, kus ühtegi põhjust ei oska määrata – ei tee justkui rohkem tööd, ei väsita ennast kõrvaltegevustega, lähed mõistlikul ajal magama – aga hoolimata sellest, et hommikul oled tegija, on lõunaks ikka seis sama.
Selline ilmse põhjuseta väsimus võib olla märk, et su keha vajab midagi ning pidev jõuetus nõrgestab ka organismi, tehes selle vastuvõtlikumaks haigustekitajatele.
 Siin on 10 soovitust, mida proovida, et sellisest arusaamatust väsimusest vabaneda.

1. Tee tööjuures rohkem pause.

Suitsetajatel on üks eelis – neil on justkui õigus teha iga tunni tagant pause, et käia “värsket õhku” hingamas. Aga kohusetundlikule mittesuitsetajale võib tunduda niisama õue jalutama minek tööst viilimisena. Et sellist tunnet ei tekiks on kõige parem kolleegidega avalikult rääkida, et teed iga tunni tagant 5 min pausi, et siis jälle tunnike produktiivselt tegutseda. Nii teavad kõik, et tegu ei ole töölt viilija, vaid hoopis produktiivse töötajaga. Pausi ajal loe peatükk raamatut või tee 5 min jaulutuskäik õues – iga väike puhkus mõjub edasisele keskendumisele väga hästi.

2. Hoia oma organism tasakaalus, tarbi antioksüdante nagu chaga, matcha ja spinat.

Väsimus on keha märguanne et midagi on vaja muuta. Enneta viiruste ligipääsu hoides antioksüdantidega oma immuunsüsteem optimaalsena. Enim inimkehale sobivaid antioksüdante leiad Tšaaga seenest, millel on ka kümneid teisi tervisele positiivseid mõjusid aga saad läbi ka lihtsamate toiduainetega nagu küüslauk ja spinat.

3. Lae oma looduslike patareisid Korditsepsi seenega

Kohv võtab piltlikult öeldes energia sinu patareidest ja laeb need tühjaks, tekitades pikas perspektiivis veel rohkem väsimust – proovi see asendada korditsepsiga, või katseta korditsepsi/chaga kohviga. Energiat annab palju ja on immuunsusele väga kasulik. Otsi näiteks Four Sigmatic seenekohvisid.

4. Liigu rohkem.

Jah, väsimuse vastu aitab enda väsitamine nt ühe pika jalutuskäiguga. Katsu kõndida vähemalt 10’000 sammu päevas (pea igas nutikas telefonis on juba sammulugeja sees ja saad kasvõi kohe vaadata, palju sa eelmisel nädalal samme tegid). Mida väsinum õhtuks oled, seda sügavam ja mõnusam on uni. Sügava unega aitab sind ka Reishi seen, mis segatuna õhtuse kakaoga (seenekakao) aitab päeva pinged maha laadida ja rahuliku une saatel välja puhata. Reishi on imeline superseen, sest lisaks une kvaliteedi parandamisele aitab see sul ka ärkvel olemise ajal parimas vormis olla ning igal puhkehetkel taas energiavarusid täiendada. Lisaks organismis tasakaalustamisele aitab see sul ennetada ka kõiksugu viirustesse nakatumisi.

5. Leia oma une rütm.

Proovi paaril järjestikusel päeval minna 22-23 ajal magama ning ärgata kell 6-7. Kuidas üles saad? Ennelõunane aeg on enamasti inimestel produktiivseim. Miks mitte sellest maksimumi võtta? Kui see rütm ei sobi, proovi teisi lähenemisi, arvestades vähemalt 7.5h une ajaga. Kindlasti tead, millal on sinu päeva kõige produktiivsemad tunnid, kus keskendusmisvõime ja töötahe on suurim? Sea oma päevad nende tundide järgi, et saaksid siis segamatult toimetada.

6. Anna kehale vajalikus koguses vitamiine ja mineraale.

Lihtsaim viis on segada tavapärasele toidule lisaks supertoite, ehk looduslike vitamiinide, antioksüdantide ja mineraalide rikkaid toiduaineid. Supertoite leiad nii smuutidesse segatavaid (vt nt kodusmaist Boost Yourself’i), tee/kohvi sisse segatavaid (Four Sigmatic seenekohvid), kui ka kapslite kujul apteekidest. Vaata siit veel, millised looduslikud toidulisandid väsimuse vastu aitavad LINK. Supertoitudest omandatavad vitamiinid, mineraalid ja antioksüdandid aitavad su kehal optimaalselt toimida, et ta suudaks ise haigustekitajatele vastu seista.

7. Muuda 3 suurt toidukorda 6’ks väiksemaks.

Nii jaotub toidust tulev energia ühtlasemalt. Liialt palju söömine mõjub väga otseselt väsimuse tekkimisele, sest keha kasutab energiat selle kõige seedimiseks. Vali menüüsse kergemini seeditavad toitained ning tarbi palju vett. Võid proovida ka ühe toidukorra asendamist supersmuutiga.

8. Joo palju vett.

Veepuudus tekitab üldist väsimust. Peaksid proovima juua oma kehakaalule vastavas koguses vett (enamasti 1.5l-3l vett päevas). Tihtipeale läheb just see lihtne tarkus igapäevaselt meelest.

9. Stress tekitab väsimust – aita kehal stressiga toime tulla.

Üheks heaks looduslikuks abimeheks on Reishi seen, mis aitab su kehal stressiga toime tulla ilma, et viimane su energiat liialt tarbiks. Stress tuleb tihtipeale sellest, et mingi ülesanne on lõpetamata (auto müümine, uue kodu ostmine, lapse sünd, projekti lõpetamine tööl, lahendamata tüli abikaasaga, jne). Et siht oleks selge, aitab teinekord kogu plaani paberile kirjutamine – nii saad probleemile kõrvaltvaatajana otsa vaadata ja näha, et muretsemiseks polegi ehk põhjust. Parima lahenduse leidmiseks on mitmeid tehnikaid (“Plussid ja miinused”, “20/80 analüüs”, erinevad maatriksid jne)

10. Võimenda oma kognitiivseid võimeid.

Oluline väsimuse märk on kehv keskendumisvõime. Toimetad tööülesande kallal ja hetk hiljem avastad end juba emailidest või Facebookist? Ka keskendumisvõimet saab looduslike toiduainetega parandada. Proovi näiteks tassike seenekohvi lõvilaka seenega ja näed, kuidas töö käes lausa lendab. Lisaks võiksid proovida päeva blokkidesse seadmist, et ainult kindlatel kellaaegadel tegeleksid emailidega, teistel kellaaegadel tegeled tööülesannetega X ning kolmandatel kellaaegadel tööülesannetega Y. Broneeri selline blokk ka pereeluks. Kõlab nagu liigsete raamide ja rutiinina aga see tõesti töötab. Juba emailide lugemisele ja sotsiaalmeedias ringi surfamisele piirangu seadmine tõstab sinu produktiivsust.
Parim viis energia taastamiseks on oma organismi tasakaalus hoidmine läbi õige toitumise. Lihtsaim viis immuunsüsteemi toetavaks toitumiseks on superseened. Kõrvalmõjudeta looduslikud supertoidud, mis lisaks immuunsüsteemi optimaalselt toimimas hoidmisele aitavad võidelda haigustekitajatega, on vähki ennetava mõjuga ning aitavad saada üle väsimusest lihtsa vaevaga.